Forskare från Göteborgs universitet designade bästa hindret

Nyhet: 2017-02-06

Se intervju med Maria Sundin, här med fysikinstitutionens egen häst: Lise Meitner, döpt efter forskaren med samma namn.

En grupp forskare från Göteborgs universitet kammade hem segern i tävlingen Miljösmart hinder. Hindret, som fått namnet Ecoestrian, består av återvunnet tidningspapper med inblandning av ostron- och musselskal och kommer att stå inne på arenan under Gothenburg Horse Show.

Astrofysikern Maria Sundin samlade ett gäng rid- och hästintresserade forskare från naturvetenskapliga fakulteten och HDK för att jobba fram det hinder som nu vunnit tävlingen om bästa miljövänliga hinder.

Ecostrian vinnare i tävlingen

Ecoestrian är en ordlek med Eco och Equestrian (ryttare). Bakom förslaget Ecoestrian står en grupp hästintresserade forskare från så olika fält som polarforskning och astrofysik. En grundläggande idé med hindret är att det inte bara ska förmedla ett budskap. Hela hindret ska vara miljömässigt hållbart och därför har till exempel färgpigment i blått och grönt valts bort på grund av deras negativa miljömässiga effekter.

− En positiv effekt av hindret är att det inte är en slutprodukt utan kan ses som en startpunkt. Fler aktörer kommer bjudas in för utveckling av miljömässigt hållbara metoder att göra bommar baserade på pappersmassa. Om nya miljövänliga material utvecklas inom hästsporten kan de förhoppningsvis sedan användas till andra produkter i samhället, säger Maria Sundin, astrofysiker och en av upphovsmakarna bakom tävlingsförslaget.

Miljötänk hela vägen

Hela hindret ska vara miljömässigt hållbart och den dag det inte längre används ska det i princip gå att slänga på gödselstacken eller kompostera.

Juryn, som består av representanter från de tre organisationerna bakom tävlingen GotEvent, Svenska Ridsportförbundet och Lövsta Future Challenge, fastnade för Ecoestrian hindret för att det är en genuin innovation och något helt nytt inom hästsporten.

Idén till hindret kommer från en grupp av fyra seniora forskare (Ingrid Martins Holmberg, Kristina Snuttan Sundell, Maria Sundin och Angela Wulff) från naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Gemensamt för dem är ett starkt hästintresse. Till gruppen knöts snabbt ytterligare två personer från Göteborgs universitet (Arja Källbom, kulturvård och Carl-Johan Skogh, HDK) med olika kompetens inom material, färg, design och konsthantverk, som kom att spela stor roll för skapandet av hindret.

För mer information, kontakta:
Maria Sundin, samordnare för projektgruppen, tel: 0702-52 40 50, e-post: maria.sundin@physics.gu.se

AV:

Artikeln publicerades först på: science.gu.se