Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Gymnasieelever möter forskare

Elever från Portsmouth studerar marin påväxt.

Vision
Vår vision är att skapa förståelse för miljöförhållanden i det marina närområdet och hoten mot den biologiska mångfalden.
Mål
Syftet med informationsprojektet är att visa hur man med hjälp av Virtuemetodiken och andra metodiker kan arbeta på både ett vetenskapligt och ett praktiskt sätt i skolan. Detta görs via en minibussturné under sammanlagt två veckor och genom att producera och sprida dokumentärfilmer till klasserna (se nedan).
Läs om vetenskaplig metodik i Vattenkikaren – Att nå kunskap om havet
Varför?
Genom projketet får eleverna insikter om och egen erfarenhet av naturvetenskapliga forskningsmetoder och hur resultaten kan kopplas till biologisk mångfald, invasiva arter och problem med toxiska bottenfärger och andra marina miljöproblem.

Minibussturnén genomförs med finansiellt stöd från Forskningsrådet Formas.

För detaljerat schema, klicka här.

VRÅNGÖ HAMN, GÖTEBORG  
2015-09-07, 08:50-16:30 (3 klasser)
2015-09-09, 08:50-16:30 (3 klasser)
2015-09-11, 08:50-16:30 (3 klasser)

GETTERÖNS SMÅBÅTSHAMN, VARBERG  
2015-09-21, 09:00-16:40 (3 klasser)

GLOMMENS HAMN, FALKENBERG
2015-09-22 09:00-16:40 (3 klasser)

LINDESNÄS, UDDEVALLA
2015-09-24 09:00-16:40 (3 klasser)

********************************************************

Förberedelser inför minibussturnén
Det kommer att pågå tre parallella workshopar under minibussturnén:

1. Undersökningar av påväxt (Mikael Olsson)

2. Fältövning med forskare (Björn Källström, Åsa Arrhenius, Anna-Lisa Wrange och Thomas Dahlgren)

3. Resurser från havet (Susan Gotensparre)

*********************************************************

1. Undersökningar av påväxt

Workshopen handlar om att väcka intresse för naturvetenskap hos elever och bidra till kompetensutveckling av lärare. Virtue har en hög läroplansrelevans (inom skolämnen som biologi, fysik, matematik, kemi och bild) och bygger på ett undersökande arbetssätt med fokus på marina miljöer. Konceptet är enkelt - ett antal CD-skivor monteras på rack och placeras ut i olika vattenmiljöer och årstider. Genom att analysera påväxt på skivorna och registrera fynden i en databas, får gymnasieeleverna underlag för jämförelse och diskussioner av resultat. Genom Virtue får eleverna insikter om och egen erfarenhet av naturvetenskapliga forskningsmetoder och hur resultaten kan kopplas till biologisk mångfald, invasiva arter och problem med toxiska bottenfärger och andra marina miljöproblem.

Läs  mer om Virtue.

WORKSHOPDETALJER: Gymnasieleverna ska undersöka påväxt i närområdet på ”virtueskivor” med hjälp av stereoluppar och USB-mikroskop.

Eleverna ska:

• identifiera och rapportera artgrupper på formulär och senare i Virtuedata.se
• diskutera likheter och skillnader mellan påväxt på olika skivor
• reflektera över lokala orsaker till artsammansättningen
• och hur och när de olika arterna koloniserade virtueskivorna
 

**********************************************************

2. Fältövning med forskare


Det kommer att vara två forskare med på varje plats.

BJÖRN KÄLLSTRÖM/ANNA-LISA WRANGE (VRÅNGÖ)

Visa filmen (klicka på länken nedan och se till att filmen visas i HD) för klassen och be eleverna fundera på frågor att ställa till Björn i september (länken till Anna-Lisas film finns längre ned).

BJÖRNS FILM

WORKSHOPDETALJER: Gymnasieeleverna ska arbeta med att undersöka olika hällkarsekosystem genom att mäta hur olika fysikaliska och biologiska variabler skiljer sig mellan olika hällkarstyper.

Eleverna ska:
• genomföra mätningar av salthalt, temperatur samt pH
• fånga in de olika (makroskopiska) arter de kan hitta i hällkaren och ta med sig dessa i burkar för artbestämning under lupp
• klassificera hällkaren med avsikt på läge i förhållande till havsytan (höjd över och avstånd från)
• dokumentera hällkaren genom fotografering och lägesbestämma dem med GPS-position (båda sker med mobiltelefoner)
• analysera sina egna och andra elevers resultat för att dra slutsatser om hur den fysikaliska miljön i hällkaren styr artsammansättningen
• Tidsåtgången för att genomföra dessa undersökningar får anpassas för att passa in i det planerade workshops-schemat och antalet hällkar som eleverna undersöker begränsas till två olika (ett med högre salthalt respektive ett med lägre salthalt). Mellan de olika grupperna (workshops) kan hällkar med flera olika salthalter undersökas så att jämförelser kan ske mellan de olika gruppernas resultat i en salthaltsgradient

 

ÅSA ARRHENIUS/ANNA-LISA WRANGE (VARBERG, FALKENBERG)

Visa filmerna (klicka på länkarna nedan och se till att filmerna visas i HD) för klassen och be eleverna fundera på frågor att ställa till Åsa och Anna-Lisa i september.

ÅSAS FILM

ANNA-LISAS FILM


WORKSHOPDETALJER:

Gymnasieleverna kommer att få studera påväxt från ett annat perspektiv – nämligen fokusera på vilka ytor i havet som INTE blir påväxta och varför? Vi kommer även diskutera hur människan har ”löst” problemet med påväxt på båtar och vilken miljöpåverkan det har.

Eleverna ska få:

• Undersöka vilket sätt som olika organismer skyddar sig från påväxt (fysiska, kemiska, beteende, mm?)
• Studera olika ytor och testa deras egenskaper samt fundera på hur de skulle kunna motverka påväxt i havet
• Fundera kring följande frågor utifrån sina observationer:

  • Vilka nackdelar det finns för organismer att bli påväxta?
  • Finns det några fördelar med att ha påväxt?
  • Skulle man kunna förändra cd-skivornas yta i Virtue racken för att öka/minska påväxt av olika organismer?
  • Kan man få mer specifika djurgrupper att sätta sig fast genom att modifiera ytan?
  • Kan vi lära inspireras av/härma naturen (s.k. ”biomimikry”) när vi söker efter nya lösningar på påväxtproblemet?

 

THOMAS DAHLGREN/ANNA-LISA WRANGE (UDDEVALLA)
Visa filmen (klicka på länken nedan och se till att filmen visas i HD) för klassen och be eleverna fundera på frågor att ställa till Thomas i september.
 

THOMAS FILM

WORKSHOPDETALJER: Gymnasieeleverna ska arbeta med att undersöka biodiversiteten i världens vanligaste habitat, marin mjukbotten, som täcker 60% av jordens yta. Eftersom djuphavet ligger för lång bort för oss här vid Västkusten, kommer vi titta på en grund mjukbotten genom att vada ut, gräva upp material och sålla fram djur och titta på dem i lupp.

Eleverna ska:
• sålla marin mjukbotten
• undersöka de olika (makroskopiska) arter de kan hitta i mjukbottenmaterialet och ta med sig dessa i burkar för artbestämning under lupp
• fundera över mångfalden (är allt redan upptäckt?) och hur den skiljer sig från den i djuphavet
• dokumentera djurlivet genom fotografering
• tidsåtgången för att genomföra dessa undersökningar får anpassas för att passa in i det planerade workshops-schemat
 

*********************************************************

3. Resurser från havet

Workshopen handlar om havet och hur viktigt det är för oss. Elever får provsmaka olika matprodukter och reflektera över vårt beroende av havet. Diskutera gärna detta med klassen innan workshopen.

Förbered din klass genom att titta på en film "Ett havsvänligt samhälle" (klicka på länken nedan) från EU-projektet Sea for Society. Filmen handlar om havets hållbarhet i relation till boende, mat, fritid, energi, hälsa och arbete.

Läs mer om Sea for Society.

WORKSHOPDETALJER: En kortversion av metodiken "Collective intelligence" kommer att användas för att samla in idéer från gruppen.

Eleverna ska:

• diskutera havet
• smaka på mat från havet och svara på en enkät

Workshopen genomförs med finansiellt stöd från EU-projektet Sea for Society.

Ett havsvänligt samhälle

Sidansvarig: Sven Toresson|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?