Ekotoxikologi

Idag används fler kemikalier och i större mängd än någonsin tidigare. Många av dessa kemikalier hamnar ute i naturen och den akvatiska miljön är slutdestinationen för mängder av kemikalieblandningar. Inom ekotoxikologi jobbar vi för att förstå kemikaliers effekter på miljön. Vattenorganismer är särskild sårbara för miljögifter och eftersom havet är slutdestination för många kemikalier fokuserar vi mycket av vår forskning kring marina organismer och system.

Ekotoxikologin omfattar fundamental och tillämpad forskning. Den har tvärvetenskapliga drag grundade i biologi, kemi och toxikologi. Den bidrar med strategier och verktyg för att bedöma kemikaliers och kemiska produkters giftighet, och för att upptäcka och mäta toxiska effekter i ekosystemen. Ekotoxikologiska studier kan innefatta allt från biokemiska mekanismer för enskilda ämnens toxicitet till samverkanseffekter på populationer och organismsamhällen av de blandningar av giftiga ämnen som finns i miljön.

Aktuella utvecklingslinjer i ekotoxikologin är dels mot cellbaserade tester och ekotoxikogenomik, dels mot ekologisk realism där man tar hänsyn till hela den kemiska och biologiska komplexiteten i en föroreningssituation. Denna utveckling är i linje med genomförandet av nya EU-regler för kemikalier, såsom REACH-förordningen och Ramdirektivet för Vatten.

Ekotoxikologi vid Institutionen för biologi och miljövetenskap är en komplett forskningsmiljö med grundläggande och tillämpad forskning kopplad till grundutbildning i miljövetenskap och biologi och till ett internationellt Masterprogram i ekotoxikologi. Magistrar och doktorer i ekotoxikologi har en lovande arbetsmarknad inom industrin, konsultföretag och vid myndigheter.

Sidansvarig: Sven Toresson|Sidan uppdaterades: 2017-06-12