Stort medialt genomslag för veteprojekt

Publicerad

En pressrelease som skickades ut från vår Naturvetenskapliga fakultet fick stort genomslag och spreds snabbt över hela landet. Inom loppet av två dagar hade över 70 olika medier rapporterat om forskargruppens framsteg.

Det var under förra veckan som BioEnvs Henrik Aronsson, tillsammans med Carina Eliasson från Naturvetenskapliga fakultetens presstjänst, skickade ut en pressrelease för det veteprojekt som Henrik Aronsson arbetar med. Nyhetsbyrån TT plockade upp artikeln och skapade stor nationell spridning.

Under måndagen och tisdagen plockade inte mindre än 67 tidningar och sju radioprogram upp nyheten i sin rapportering. Från Ystads Allehanda i söder till Piteå-Tidningen i norr. Däremellan hittar vi även de flesta rikstäckande medierna så som Sveriges Radio, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och Aftonbladet, med flera.

Artikeln handlade om deras studie kring odlingsbara grödor som tål salt bättre. Eftersom antalet salta jordar ökar på grund av klimatförändringarna finns ett behov av att hitta nya lösningar. Det började för sju år sedan tillsammans med professor Olof Olsson vid Lunds universitet. De hade då 30 000 varianter, så kallade linjer, som med tiden blev några tusen. Sjuttio av dem visade sig vara lovande och nu har den nuvarande forskargruppen från Göteborgs universitet fått fram runt 20 linjer som är bättre än de andra.

Läs hela artikeln här!