Samverkan

Herbarium GB samarbetar med en rad nationella och internationella organisationer som arbetar för att tillgängliggöra naturhistoriska samlingar och som främjar samlingarnas betydelse för forskning.

ArtDatabanken

ArtDatabanken är ett kunskapscentrum som arbetar med faktainsamling, information och forskning om biologisk mångfald i Sverige. ArtDatabanken ger även finansiellt stöd till forskning och biologiska samlingar och är Herbarium GB:s största enskilda externa bidragsgivare sedan 15 år tillbaka.

CETAF

CETAF (Consortium of European Taxonomic Facilities)är ett nätverk bestående av 34 medlemmar som representerar 60 större europeiska samlingsinstitutioner. CETAF har som mål att främja forskning inom systematisk biologi och informera om samlingarna och expertkunskapen som finns hos organisationens medlemmar. Herbarium GB ingår sedan 2012 i en västsvensk CETAF-nod, Gothenburg Consortium for Taxonomic Facilities (GTCF), tillsammans med Göteborgs botaniska trädgård och Göteborgs naturhistoriska museum.

DINA

DINA (Digitalt Informationssystem för naturhistoriska data) är ett projekt som syftar till att skapa ett gemensamt system för registrering, hantering och presentation av naturhistoriska samlingar. Projektet, som är pågående, drivs av Naturhistoriska riksmuseet. Herbarium GB ingår i styrgruppen i den nationella delen, DINA-SE. Systemet beräknas vara i drift fullt ut inom 3–5 år.

GPI

Global Plants Initiative (GPI) är ett internationellt projekt med målet att tillgängliggöra bilder av alla världens typer. Typer är extra viktiga exemplar som fungerar som referenser för biologiska namn, bl a på arter. Herbarium GB har med stöd från Andrew Mellon Foundation skannat in nästan 3000 exemplar inom detta projekt. Alla data och bilder samlas ihop och publiceras av JSTOR Global Plants.

GBIF

Global Biodiversity Information Facility (GBIF) är en internationell forskningsinfrastruktur som tillgängliggör information om världens biologiska mångfald. Det finns ett femtiotal GBIF-noder som samlar informationen i en databas som är sökbar via en webbportal. Den svenska GBIF-noden, GBIF-Sweden, är placerad vid Naturhistoriska riksmuseet och samlar in och vidarebefordrar data om registrerade exemplar och observationer från svenska museer, herbarier, och forskningscentra. I GBIFs databas kan man finna information om nästan 160000 av Herbarium GBs registrerade exemplar.

GGBC

Herbariet är en av 13 samarbetspartner i Göteborgs centrum för globala biodiversitetsstudier (GGBC). Centret har som mål att länka samman forskare, beslutsfattare och allmänhet kring biologisk mångfald, samt att vidareutveckla forskningen om biodiversitet. Verksamheten bygger på fyra pelare: upptäcka, lära sig, utforska och skydda. Centret har sitt säte vid Göteborgs universitet.

SAMSA

SAMSA är arbetsgrupp inom NAMSA, Naturhistoriska museers samarbetsorganisation, som bildades 2003. Inom SAMSA arbetar man bland annat med att samordna den nationella utvecklingen och identifiera resursbehov för institutioner med naturhistoriska samlingar.

CETAF-möte